Universitatea Politehnica Timișoara a organizat miercuri, 26 iunie 2024, la Centrul de Conferințe UPT, un nou eveniment menit să confirme încă o dată calitatea pregătirii studenților, implicarea acestora în proiecte care să-i dezvolte pe plan profesional, dar și susținerea pe care conducerea instituției o acordă inițiativelor studenești. Sub genericul Rollout TSR3 EVO, echipa UPT Racing Team a lansat noul monopost de Formula Student, al treilea, în prezența cunoscutului pilot de raliu Constantin (Titi) Aur, care a susținut cu această ocazie și o conferință având ca temă „Safety Driving”.
În deschiderea evenimentului, moderat de Andrei Borborean, coordonatorul UPT Racing Team și cadru didactic al UPT, Titi Aur a lăudat echipa și proiectul acestora, după care a vorbit despre conducerea defensivă (termen pe care îl consideră mult mai cuprinzător decât cel de conducere preventivă) și despre influența motorsportului în evoluția autoturismelor de stradă. În cadrul prezentării sale, acesta a subliniat că recomandările sale de conducere defensivă se aplică nu doar șoferilor de autoturisme, ci și celor care conduc motociclete, scutere, biciclete, trotinete și chiar și pietonilor. În partea a doua a conferinței, Titi Aur a răspuns întrebărilor venite din partea publicului.
La eveniment a participat și rectorul Universității Politehnica Timișoara, conf.univ.dr.ing. Florin Drăgan, care i-a mulțumit lui Titi Aur pentru conferința susținută și a ținut să-i felicite pe membrii UPT Racing Team pentru proiectul lor, pentru implicarea de care dau dovadă, întregul eveniment fiind o adevărată pledoarie pentru inginerie, care e și în tradiția orașului, unul cu o industrie foarte dezvoltată, în care domeniul automotive e bine reprezentat.
Despre UPT Racing Team au mai vorbit prof.univ.dr.ing. Liviu Mihon, inițiatorul proiectului, care a rememorat momentele de început ale echipei, dar și evoluția acesteia, Andrei Borborean, actualul coordonator al echipei, care a amintit munca uriașă care a fost depusă pentru realizarea noului monopost, dar și unii dintre membrii echipei, care au prezentat îmbunătățirile aduse tuturor sistemelor montate pe TSR3 EVO, anunțând că deja se lucrează la TSR4, care va fi un model hibrid.
Dezvelirea noului monopost a avut loc în parcarea Bibliotecii UPT, în prezența tuturor invitaților, care au remarcat designul mai îndrăzneț, chiar mai agresiv decât la modelele precedente, aerodinamica îmbunătățită și au asistat la prezentarea noutăților mai puțin vizibile: scăderea în greutate cu 50 de kg față de TSR2 și cu 150 kg față de TSR1, trecerea de la caroseria din fibră de sticlă la cea din fibră de carbon, volanul mai ergonomic, bordul electronic cu touch-screen, sistemul de frânare îmbunătățit, instalația electrică schimbată, sistemul unicat de răcire la comandă, toate ducând la creșterea performanțelor.
În scurt timp, TSR3 EVO va fi testată și în competiții, UPT Racing Team urmând să participe la concursuri internaționale (în Cehia și Croația, în cursul lunii august) și naționale (la Dej, în luna septembrie).
UPT Racing Team este o echipă studențească a Universității Politehnica Timișoara, înființată în 2011 pentru a crea o mașină de Formula Student și a participa cu aceasta la competiții organizate în toată lumea. Până în prezent cu fost create două monoposturi de Formula Student, cu care echipa a participat la diverse competiții de profil, dar și la multe dintre evenimentele organizate de Politehnică, fiind unul dintre punctele de atracție.
Proiectul Formula Student este o competiție de design, nu de motorsport, este mai mult științifică. În cadrul acesteia, tinerii sunt testați atât pentru aptitudinile lor tehnice, cât și pentru cele ce țin de documentație. În primă fază, ei prezintă o idee de business cu care să atragă un investitor. Mai departe, tinerii trebuie să treacă de proba costurilor pentru fiecare piesă. O altă probă este partea de engineering and design, în care studenții trebuie să argumenteze în fața unor arbitri de ce au ales soluțiile pentru șasiu, suspensii, motor etc. Apoi, în partea dinamică, se verifică efectiv capacitățile dinamice ale mașinii. O altă probă este cea de autocross, după care urmează ultima probă, cea de anduranță, în care vehiculele trebuie să străbată 22 de ture de pistă, cu schimbare de pilot după turul 11.
Calitatea de membru al UPT Racing Team este bine văzută de angajatori. Sunt studenți care intră în echipă în anul I, iar pe perioada facultății acumulează foarte multă experiență. Majoritatea se angajează, la absolvire, la unul dintre partenerii care susțin proiectul.